
Az online marketing napjainkban nem tartozik a gyógyszertárak tipikus eszköztárába. A patikák vezetői sok erőfeszítést tesznek a vásárlói bizalom és hűség erősítése érdekében, a gyógyszertárláncok például nyomtatott akciós kiadványokkal érik el vásárlóikat. Ugyanakkor a patika, valamint a banner és más online marketing fogalmak meglehetősen távol állnak egymástól. Ez vajon törvényszerű, vagy csupán egy kihasználatlan lehetőség?
Tegyük fel az alapvető kérdést: kell-e egyáltalán hirdetés egy gyógyszertárnak? A patikai termékek beszerzése során a vásárlóknál a döntő szempont az esetek többségében valószínűleg az, hogy a gyógyszertár közel legyen a lakóhelyükhöz, munkahelyükhöz, és így gyorsan meg tudják venni a szükséges készítményeket. Milyen haszna lehet mégis a reklámnak?
A szabadáras, ugyanakkor nagy forgalmú termék esetében jelentős vonzereje van az árelőnynek, a patikai akcióknak, amelyek miatt a vásárlók akár egy távolabbi gyógyszertárat is hajlandók felkeresni. (Ami persze a patikai összforgalomban nem feltétlenül jelent előrelépést.) Ugyanakkor gyakran tapasztaljuk, hogy bizonyos termékek esetében a gyógyszertár nincs benne a vásárlók gondolkodásában: számos étrend-kiegészítő vagy kozmetikai termék esetében sokkal hamarabb térnek be egy bioboltba vagy egy drogériába, mint egy patikába.
Ezeknek a termékköröknek a megfelelő kommunikációjával, a gyógyszerészek által garantált szakmai minőség hangsúlyozásával a patikák vásárlói köre akár bővíthető is lenne. Ráadásul mindez olyan módon történne, hogy a gyógyszertárak nem egymással, hanem a szakmai háttérrel nem rendelkező kereskedőkkel lépnének versenyre. Talán ez lenne a gyógyszertári marketing legnagyobb haszna.
Mi lehet az online hirdetések előnye?
Tervezhetőség és mérhetőség. Az internetes hirdetések kapcsán minden más reklámozási formánál pontosabban tudjuk, hogy mit kapunk a pénzünkért. Online hirdetés esetében – az elektronikus mérésnek köszönhetően – pontosan megadhatjuk, hogy hány ember lássa a reklámunkat, hány alkalommal, vagy hogy hányan kattintsanak rá.
Rugalmasság. Az online hirdetés már néhány tízezer forintból is megvalósítható. Mindez kiválóan alkalmas arra, hogy a megrendelő némi tapasztalatot szerezzen ezen a téren. Az online hirdetések akár menet közben is könnyen módosíthatók, leállíthatók, vagy több változatban is tesztelhetők.
„A gyógyszertárak nem egymással, hanem a szakmai háttérrel nem rendelkező kereskedőkkel lépnének versenyre.”
Célzás egy adott településre. Kevesen tudják, hogy egy online hirdetést akár úgy is meg lehet rendelni a nagy, országos portálokon, hogy azt kizárólag egy adott településen élő internetezők lássák. A települési célzással az is megoldható, hogy ugyanazon az oldalon lássa a neki szóló gyógyszertári reklámot egy zalaegerszegi és egy kisvárdai internetező.
Célzás az egészségügyi témák iránt érdeklődőkre. A kifejezetten egészségügyi kérdésekben tájékozódó internetezőknek, tehát a patikák potenciális vásárlókörének szóló egészségportálok között is találhatók milliós nézettségű weboldalak. Az érdeklődésen alapuló megközelítést és a települési célzást kombinálva, egy egészségportálon elérhető, hogy kizárólag a patika vonzáskörzetében élő, kifejezetten a betegségek, egészségügyi panaszok vagy az egészségmegőrzés terén tájékozódó fogyasztókat érjünk el.
Forrás: MOSZ Info - SztankóPéter, a WEBBeteg.hu egészségportál főszerkesztője