
Az elmúlt években kialakult gyakorlatnak megfelelően a kormány nevében az emberi erőforrások minisztere az egészségügyi törvényeket érintő törvénymódosításokat 2015 őszén is „salátatörvény” formájában nyújtotta be a parlamentnek. A tervezet benyújtására november 10-én, a záró szavazásra december 15-én került sor, a törvény a köztársasági elnök aláírását követően december 23-án jelent meg a Magyar Közlöny 2015. évi 202. számában, CCXXIV. számon. Az alábbiakban a gyakorló gyógyszerészet szempontjából legfontosabb rendelkezéseit ismertetjük azzal, hogy a tájékoztató ugyan segítséget nyújt, de a törvény elolvasása ez után is indokolt. A salátatörvény többek között az alábbi területeket szabályozza:
1. A gyógyszertári ügyelet szabályozása
2. A gyógyászati segédeszközök forgalmazása
3. Ismertetés keretében adható ajándék mértéke
4. Belső minőségügyi rendszer
5. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér
6. A gyógyszertámogatás változásai
Cikkünk az 1. pontot fejti ki részletesebben:
Mivel az ügyelettel, készenléttel kapcsolatos törvényi szintű szabályozás megalkotása érinti a gyógyszertár és a közvetlen lakossági gyógyszerellátás definícióját, valamint a személyi jogos gyógyszerész menedzsment jogait is, a gyógyszer-gazdaságossági törvény (Gyftv) ezekkel foglalkozó passzusait is módosítani kellett. E szerint
- a közforgalmú gyógyszertár: „teljes körű, közvetlen lakossági gyógyszerellátást biztosító egészségügyi intézmény” (3. § 16. pont);
- a fiókgyógyszertár: „a közforgalmú gyógyszertár részeként működő, de azzal nem azonos telephelyű, vagy mozgó egységként működtetett, közvetlen lakossági gyógyszerellátást biztosító egészségügyi intézmény” (3. § 17. pont);
- közvetlen lakossági gyógyszerellátás: „azon egészségügyi szolgáltatási tevékenységek összessége, amelyek során a gyógyszertár gyógyszerkészítési tevékenységet végez, a gyógyszert beszerzi, készletezi, kiszolgáltatja és az alkalmazásával összefüggő szakmai információt közvetlenül vagy házhoz szállítás útján közvetetten, a lakosság részére biztosítja, továbbá az interneten igényelt gyógyszerek kiszolgáltatása” (3. § 21. pont);
- a személyi jogos gyógyszerész menedzsment jogait a Gyftv 73. § (1) bekezdése tartalmazza (a betoldás dőlt betűvel kiemelve): „Gyógyszertárat működtető gazdasági társaság a gyógyszertár szakmai vezetését, irányítását, valamint a gyógyszertárban szakellátási feladatokat ellátó személyeket gyógyszerellátással kapcsolatos szakmai kérdésekben, így a gyógyszerek kiadása, eltartása, a gyógyszerekkel kapcsolatos betegtájékoztatási és kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó tevékenység tekintetében nem utasíthatja. A gyógyszertárat működtető gazdasági társaság legfőbb szerve (tagok gyűlése, taggyűlés, közgyűlés) kizárólag a gyógyszertár szakmai vezetését ellátó személyi jogos gyógyszerész igenlő szavazatával hozhat döntést a gyógyszertár szakmai vezetésével, irányításával és a közfinanszírozással kapcsolatos szakmai kérdésekben, így a szolgálati rend és a gyógyszertári termékkör kialakítására, a gyógyszerek beszerzésére, készletezésére, eltartására, kiadására, a gyógyszerekkel kapcsolatos betegtájékoztatási és kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó tevékenységre, a gyógyszertárban szakellátási feladatokat ellátó személyek foglalkoztatására, valamint a közfinanszírozási szerződések megkötésére és módosítására vonatkozóan. Az ezzel ellentétes intézkedés, megállapodás semmis.”
Hiányzott a szolgálati rend törvényi definíciója, ez a Gyftv 3. § új 43., 44. és 45. pontjában került rögzítésre:
- szolgálati rend: „az az időtartam, amely alatt a gyógyszertár közvetlen lakossági gyógyszerellátást végez, ideértve a nyitvatartási, ügyeleti és készenléti időt”;
- gyógyszertári ügyelet: „a gyógyszertár által gyógyszerész jelenléte mellett a gyógyszertár nyitvatartási idején túl – ideértve a heti pihenőnapot vagy munkaszüneti napot is – nyújtott közvetlen lakossági gyógyszerellátás”;
- gyógyszertári készenlét: „a gyógyszertár nyitvatartási idején túl – ideértve a heti pihenőnapot vagy munkaszüneti napot is – nyújtott közvetlen lakossági gyógyszerellátás biztosítása olyan módon, hogy a készenlétet teljesítő gyógyszerész az ellátást telefonhívást követően 30 perces várakozási időn belül kezdi meg.”
A gyógyszertári ügyelettel és készenléttel kapcsolatos törvényi szintű rendelkezést tartalmazza a Gyftv. 53. § új (6a) bekezdése is: „A közforgalmú és fiókgyógyszertár szolgálati rendjét a létesítés feltételeire is tekintettel a gyógyszertár működtetője és a személyi joggal rendelkező gyógyszertárvezető javaslata alapján az egészségügyi államigazgatási szerv a gyógyszertár működési engedélyében határozza meg. Az egészségügyi államigazgatási szerv a nyitvatartási idő megállapítása során figyelembe veszi az adott településen vagy településrészen működő egészségügyi szolgáltatók szolgálati rendjét is. Készenlét és ügyelet teljesítésére valamennyi működési engedéllyel rendelkező közforgalmú gyógyszertár és közvetlen lakossági gyógyszerellátást is biztosító intézeti gyógyszertár kötelezhető. A gyógyszertári ügyelet és gyógyszertári készenlét megállapítása során az egészségügyi államigazgatási szerv figyelembe veszi adott településen vagy településrészen működő egészségügyi szolgáltatók elérhetőségét, az orvosi ügyelet helyét és idejét, az ellátandó lakosságszámot, továbbá a gyógyszertár közfinanszírozott gyógyszerek forgalmazásából származó árréstömegét. A folyamatos lakossági gyógyszerellátás érdekében a gyógyszertár ügyeleti, készenléti idejének megállapítására irányuló eljárás hivatalból is indulhat. Az egészségügyi államigazgatási szerv gyógyszertári ügyelet és készenlét megállapításáról rendelkező határozata fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható.”
Az ügyelet és készenlét szabályozásának első lépése tehát megtörtént. A törvényi szintű rendelkezések az ombudsman felvetéseinek jelentős részére kínálnak megoldást; a rendelkezések életszerűségét a hatósági gyakorlat igazolhatja. Amennyiben szükséges, a szöveg pontosítására és kiegészítésére az Egészségügyért Felelős Államtitkárság nyitott. A törvényi szintű szabályozás megkezdésével párhuzamosan elindultak az egyeztetések a rendeleti szintű részletszabályok megalkotásáról és a finanszírozásról is.
Forrás: www.mgyk.hu - Dr. Hankó Zoltán elnök