A NAPRAKÉSZ GYÓGYSZERÉSZ 2014. májusi számában utaltunk rá, hogy az online marketing eszközöknek - melyeket gyógyszertárak is hatékonyan használhatnak - számos fajtája létezik: „az interneten a gyógyszertárak weboldalakat üzemeltethetnek, patikusok online fórumokon vagy e-mailben tanácsokat adhatnak, regisztrációval érdeklődőket szerezhetnek, közösségi oldalakon, online portálokon hirdethetik magukat és követői bázist építhetnek, illetve keresőmarketinget alkalmazhatnak”.
Máté Balázs online marketing tanácsadó hatékony online marketing eszközökként a következőket említi: a blog, illetve vendégblogolás, a közösségi média (pl. facebook oldal létrehozása, reklámozás a megfelelő időzítéssel, cikkírás) az email marketing és hírlevelek, Google AdWords reklámok és aktuális témájú cikkek, valamint a tartalommarketing is. A szakember szerint az online láthatóság szerepe egyre fontosabb és nő a keresőoptimalizálási szolgáltatások igénybevétele.
Blog: Kisvállalkozások egyik legerősebb online marketing eszköze a blog lehet, ezt több vezető marketing szakértő állítja. Egy blogon olyan tartalmakat közvetíthetünk, amelyek nem feltétlenül a bevételek növekedését szolgálják, de mindenképp jó fényt vet a blogíróra és egyben azt is jelezheti, hogy mennyire profi a blogíró a saját szakterületén.
A guest blogging lényege, hogy „vendég szerzőként írunk más releváns blogokba. Itt nyilván közzé tehetünk linket saját blogunkhoz vagy weboldalunkhoz, ami tovább növeli a keresőoptimalizáltságot. Egyúttal más csoport elé is kerülhetünk, további olvasókat, látogatókat és potenciális vásárlókat szerezhetünk csupán azzal, hogy írunk.” hangsúlyozza Máté Balázs online marketing tanácsadó.
A közösségi média kiaknázása
A szakember szerint „nem lehet elégszer hangsúlyozni a közösségi média előnyeit és használatának fontosságát. Aki nem képviseli cégét közösségi oldalon, az a saját sírját ássa.”
Még ha úgy is érzi egy vállalkozó, hogy cégének semmi előnye nem származik a közösségi jelenlétből, és nem ez a legjobb hely számára, nem innen talál rá a legtöbb vásárlója, mégis csak pozitívumokkal járhat egy megfelelően vezetett oldal. A jelenlét önmagában is fontos.
„A Facebook szerepe még mindig kiemelt a közösségi oldalak körében (legalábbis Magyarországon), de a Google+, LinkedIn, Twitter és a Pinterest is kezd felzárkózni, rengeteg online újság talál új újságírókat Tumblr-ön” – vélekedik a szakember.
Hírlevelek, e-mail:
Sokan úgy gondolják, hogy a hírlevelek jelentősége a közösségi média hatására csökkent, de még így is fontos egy jó hírlevél rendszer kiépítése és feliratkozók szerzése - a szakember szerint. És a közösségi média és az email/hírlevél összekapcsolhatók, azaz a közösségi médián keresztül is megvalósítható az emailezés és hírlevelek küldése.
Tartalommarketing
Máté Balázs szerint „mindig sikeresek a Top 10 jellegű tartalmak, ha valamilyen szám szerepel a címben, statisztikailag nagyobb eséllyel kattintnak rá az olvasók. Népszerűek a hétköznapi problémákra megoldást kínáló és egyszerűen tippek, trükkök, csináld magad típusú cikkek is, amelyek ha hasznosak és sokak segítségére lehetnek.”
A termék reklámozásánál a szakember hangsúlyozza, hogy „szinte bármilyen termékről is legyen szó, a vásárló nem annak reklámját keresi, hanem az arról szóló professzionális, objektív tartalmat. A lényeg tehát már nem az, hogy mennyire jó a reklám, hanem az, hogy mennyire jó a termékről szóló tartalom.” Továbbá a nyílt reklámot már a legtöbb felhasználó kerüli, ezért érdemes elrejteni a reklámot cikkekben, blogokban, egyéb megosztásokban.
Az online marketing kapcsán - a fent írtakat kiegészítve - szeretnénk néhány tévedést eloszlatni Villányi Balázs online marketing tanácsadó segítségével:
Néhányan úgy gondolkodnak, hogy „ha javítani akarom az online marketingemet, akkor megbízom az informatikusomat.” Ez a szakember szerint a tipikus tévedések egyike, mert az online marketing elsősorban nem informatikai feladat.
Másik gyakori tévedés: az online marketing sokba kerül. „Az online marketing kifejezetten olcsó marketing eszköz. És nemcsak olcsó, de tartós a hatása. Egy jól megvalósított online marketing stratégia, akár évekig is képes termelni a pénzt.” - a szakember szerint.